Blodgivare

Ni som följt mig ett tag vet om min kamp om att bli blodgivare:P Tog ett helt jäkla år för mig att få börja lämna blod. Jag fick gå igenom:
  • Läkarundersökning 1
  • Benmärgsprov
  • Läkarbesök 2
  • Lämna blodprov en gång i månaden i 5 månader
  • Läkarbesök 3
Helt sjukt. Men nu är jag iaf blodgivare och ska lämna för 3e gången idag eller imorgon beroende på när jag har tid. Men jag har även stött på små problem under tiden. Det ligger i släkten med att ha låga blodvärden, speciellt blodplättarna (de som fick mig att genomgå alla undersökningarna), min pappa har det också. Så om jag understiger deras gräns så får jag inte lämna på ett tag.

Men alla undersökningar har även fört med sig någonting bra. Hade jag inte blivit blodgivare hade jag inte fått veta:
  • Min blodgrupp. Bra om du råkar ut för någonting eller behöver lämna blod snabbt för att hjäpa någon annan.
  • Att jag lider av sjukdomen....kommer inte ihåg vad den heter, men att jag har lite med blodplättar.
  • När jag blir gravid, om jag blir det, kommer jag behöva gå igenom flera undersökningar så att ingenting går fel.
Bli blodgivare, inte bara för att hjälpa andra utan även dej själv. De kan säkert komma fram saker som du aldrig annars skulle få veta om du inte tagit steget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0